Vanquish langer hoofdsponsor Tijdrit Almere
Vanquish, een fietsmerk dat is opgezet door triathloncentrum TRIPRO uit Hilversum, blijft als hoofdsponsor langer verbonden aan de Tijdrit Almere. Na een succesvolle samenwerking die eind 2024 werd aangegaan, blijven de twee partijen ook de komende tijd intensief samenwerken. Ondertussen is Vanquish flink doorontwikkeld.
Na het succes van de eerste Vanquish Triathlonfiets, die twee jaar geleden door TRIPRO werd geïntroduceerd, heeft eigenaar Jeroen van Geelen nu de volgende stap gezet: hij heeft een eigen fiets ontwikkeld en gaat daarmee internationaal de markt op. “Jullie (Tijdrit Almere, red.) zijn daar medeoorzaak van”, aldus Van Geelen. “De sponsoring van de tijdrit heeft dit jaar – maar ook met alle berichtgeving voorafgaand aan die sponsoring – een extra push aan onze bekendheid gegeven. Toen ontdekten we dat er binnen de triathlonwereld toch echt behoefte is aan iets dergelijks. Na het doen van vele duizenden bikefits én heel veel triathlonfietsen van heel veel verschillende merken te hebben gezien, hebben we alle goede en minder goede punten van deze fietsen eens in kaart gebracht. Al die punten hebben we gekoppeld aan wat atleten nodig hebben tijdens hun wedstrijden, zoals hydratie en voeding, het kunnen meenemen van spare part materialen en de ontwikkelingen die er zijn op het gebied van bike fitting. Zo kwamen we tot de conclusie dat er voor vrijwel alle fietsen wel iets te verbeteren was en dus zijn we zelf aan het tekenen gegaan. Deze nieuwe fiets is het eindresultaat.”
Op de vraag wat Van Geelen precies bedoelt met de ontwikkelingen op het gebied van bike fitting, is hij duidelijk. “ Wanneer je nu naar de posities van triatleten kijkt, is het zo dat ze veel minder diep zitten dan een paar jaar geleden, maar ze zitten ook verder naar voren. Dat heeft, hoe gek dat misschien ook klinkt, een behoorlijk positieve impact op de aerodynamica van de combinatie fiets en rijder. Ik zal niet op alle details ingaan, maar je ziet dat op bijna alle fietsen aftermarket oplossingen nodig zijn om deze posities te bereiken, of het lukt simpelweg niet. Daarnaast zijn de oplossingen vaak duur en zelfs onveilig. Wij hebben alle fitmogelijkheden al in de geometrie van de fiets en in de cockpit ingebouwd. Wij hebben onze nieuwe Vanquish Tri 2.0 HD zo ontwikkeld dat de grootste fit range beschikbaar is, zonder daarvoor extra materialen aan te schaffen. Alles is uitvoerig getest.”
Klinkt allemaal als een ingewikkeld traject, maar volgens Van Geelen valt dat nog wel mee. “We hebben, om het simpel te zeggen, alles dat bij andere merken werkt, more-or-less bewerkt, verbeterd én daarna in onze eigen fiets gestopt. Eigenlijk was dat makkelijker dan gedacht. Daarna moet het er natuurlijk nog aantrekkelijk uit komen te zien en ik denk dat we daar best aardig in geslaagd zijn. Daarnaast is de fiets betaalbaar: natuurlijk is dit soort fietsen nooit goedkoop, maar als je kijkt naar welke features wij in de fiets gestopt hebben, vind je die niet terug bij de duurste fietsen die er nu op de markt zijn. Daarnaast kun je bij ons heel veel zaken zelf kiezen, zoals zadel, cranklengte, vorm van de aerobar etcetera. Tegen een meerprijs kun je ook de kleur of zelfs het design aanpassen.
Een aantal van die features zijn onder andere de grote in het frame ingebouwde storage voor gels/bars, een storage boven het bottom bracket met ruimte voor twee binnenbanden, setje bandenlichters, multitool en 3co2 patronen, een direct passend hydratiesysteem voor op het stuur en voor aan de achterzijde in de zadelpen. “Maar eigenlijk is het veel te veel om allemaal uit te leggen in een interview. Kom vooral eens kijken op http://www.vanquish-bikes.com of langs in onze winkel win Hilversum.”
Van Geelen benadrukt dat hij blij is dat hij zijn partnership met de Tijdrit Almere heeft verlengd. “Onder jullie leiding is die wedstrijd tot een landelijk event uitgegroeid. Als naamgever zijn we er in 2026 uiteraard bij met een stand waar mensen onze bikes kunnen bewonderen.”





